۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

نقش دیگران در رشد ما

تمام سرها به انتهای میز كه آلبرت نشسته بود برگشت. اشك از چشمان او سرازیر شد. سرش را پایین انداخت و به آرامی گفت: نه! از جا برخاست و در حالی كه اشك هایش را پاك می‌كرد به انتهای میز و به چهره هایی كه دوستشان داشت، خیره شد و به آرامی گفت: نه برادر، من نمی‌توانم به نورنبرگ بروم، دیگر خیلی دیر شده، ‌ببین چهار سال كار در معدن چه بر سر دستانم آورده، استخوان انگشتانم چندین بار شكسته و در دست راستم درد شدیدی را حس می‌كنم، به طوری كه حتی نمی‌توانم یك لیوان را در دستم نگه دارم. من نمی‌توانم با مداد یا قلم مو كار كنم، نه برادر، برای من دیگر خیلی دیر شده...

قبل از تصميم‌گيري‌هاي مهم، يك بطري آب بنوشيد!

نوبت بعد اگر خواستيد تصميم‌ مهمي بگيريد، قبل از هر اقدامي ابتدا يك بطري آب بنوشيد چون محققان در يك بررسي جديد ادعا ‌كرده‌اند كه افراد با مثانه پر، بهتر مي‌توانند تصميم‌ بگيرند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين محققان دريافته‌اند كه در يك لحظه، مكانيسم خودداري در مغز در تمام نقاط بدن يك حس خويشتن‌داري را القا مي‌كند و به همين خاطر افراد در هنگام پر بودن مثانه چون در وضعيت كنترل قرار مي‌گيرند، قادر هستند كه تصميمات مهم‌تر و با ارزش‌تري را اتخاذ كنند و در نتيجه بهتر قضاوت نمايند.
به گزارش روزنامه‌ ديلي تلگراف، اين متخصصان در دانشگاه هلندي «تونت» وضعيت كنترل مثانه را با بخش‌هاي مشابه در مغز كه احساسات مربوط به پاداش و اميال را فعال مي‌سازند، مرتبط مي‌دانند.
اين مطالعه همچنين نشان مي‌دهد كه حتي فكر كردن به واژه‌هاي مربوط به ادرار كردن نيز مي‌تواند همين تاثير را ايجاد كند.
بنابراين تحقيق، مردم در كنترل انگيزش‌هاي خود براي لذت‌هاي كوتاه مدت تواناتر هستند و در عين حال هم گزينه‌هايي را انتخاب مي‌كنند كه در مدت طولاني سود بيشتري براي آنها داشته باشند. به اين ترتيب بخشي از مغز كه اين سيگنال را مي‌فرستد نه تنها براي كنترل مثانه بلكه براي خودداري و كنترل در تمام قسمت‌هاي ديگر فعال مي‌شود.
بنابراين فعال شدن مكانيسم خودداري به شما كمك مي‌كند كه در تصميم‌گيري‌هاي خود اميال و پاداش‌هاي لحظه‌اي را انتخاب نكنيد بلكه در عوض به پيامدهاي سودمند و بلند مدت انتخاب خود بينديشيد.

منبع: اینترنت